woensdag, februari 21, 2007

De bouw

Natuurlijk had ik gehoopt dat er nu al een half huis zou staan. Maar nee hoor. Het duurt maar en het duurt maar. De bottleneck is een correcte bouwtekening en de bouwvergunning. Eerst was er vertraging vanwege het crashen van de computer van de tekenaar, toen kwamen de feestdagen ertussen, en recentelijk, twee weken terug kreeg ik te horen dat de tekenaar een fout heeft gemaakt door het perceel en bouwtekening een meter te breed te maken. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel en ik ben er maar niet over in discussie gegaan. In ieder geval heb ik op aanraden van de uitvoerder zonder bouwvergunning en met de foute bouwtekening reeds de aanvraagprocedure kunnen opstarten voor een bouwkraan (water) en bouwmeter (stroom).
Natuurlijk was ik erg teleurgesteld toen ik hoorde dat de bouwtekening verkeerd was uitgevallen, maar met de verkeerde bouwtekening in handen die toch een aardig beeld geeft van hoe het huis zal worden kan ik wel weer heerlijk wegdromen. Op de foto’s: mijn toekomstige (vakantie)huis in Paramaribo, hier nog wel 1 meter te breed.

Ik heb besloten hier maar open kaart te spelen wat betreft de kosten. Zo hoef ik de mensen niet apart te vertellen hoeveel het allemaal kost, want eerlijk is eerlijk, bijna iedereen is nieuwsgierig naar het kostenplaatje; ik zou dat ook zijn. NB. 1 euro is ongeveer 3,55 SRD.
Bouwtekening en bouwvergunning (bij het ministerie van Openbare werken): 730 SRD voor 145 m2 tekening. Aanvraagkosten bouwkraan bij de Surinaamse Waterleiding Maatschappij: 65 SRD. Installatiekosten bouwkraan bij de Surinaamse Waterleiding Maatschappij voor mijn adres: 787,- SRD. Aanvraagkosten bouwmeter bij het Energiebedrijf Suriname voor 110V: 150 SRD. Geschatte kosten voor de bouw: 65.000,- euro. (ruim) Geschatte duur van de bouw: 8 maanden. Het is overigens wel mogelijk om dit huis voor de helft van de prijs te bouwen; er zijn materialen te koop die de helft minder kosten en de helft mindere kwaliteit bieden. Ik heb het gemerkt toen ik vorige maand een boomzaag kocht voor 12 SRD, de verkoper meldde erbij: het is wel een “original made in China”.

Geen opmerkingen: